Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Porvoon taksiaseman purkaminen hätiköityä

Lisätty 01.11.2019

Viime vuoden heinäkuussa tehdyn taksiuudistuksen jälkiseuraukset eivät ole yksinomaan silloisen liikenneministeri Bernerin syytä tai ansiota. Paljon ovat saaneet aikaan myös Traficom, Kela, kunnat ja taksialan toimijat itsekin.

Porvoossa purettiin toimivalla paikalla ollut taksiasema ja taksit hajautettiin odottamaan asiakkaita vähän sinne sun tänne: kahteen paikkaan Piispankadulla, nk. Matkahuollon päätyyn ja Jokikadulle. Näiden taksiasemiksi merkittyjen paikkojen lisäksi taksit voivat odotella matkustajia tietenkin ihan missä pysäköinti vaan on sallittua.

Porvoon keskustan nykyiset takseille varatut odottelupaikat ovat monella tapaa hankalat: jokainen on muun liikenteen seassa ja ahdas, kuljettajan on vaikea arvioida kuka ohikulkija on tulossa taksiin eikä niissä ole odotteluun sopivaa lämmintä tilaa (paitsi tyhjäkäynnillä hyrisevä taksiauto). Ja vielä parin kuukauden jälkeen on menossa jonkinlainen siirtymäaika jona yksityisautoilijat eivät vielä huomaa taksiasemia vaan pysäköivät niille vanhasta muistista.

Matkahuollon päädyn ja Grandin edessä Piispankadulla olevat taksiasemat ovat näköetäisyydellä toisistaan, ellei joku linja-auto sitä estä. Kummalleko asemalle taksi tulee ensimmäiseksi, jos niitä ei nyt näy? Murphyn laki takaa sen, että valitset väärän ja myöhemmin tullut matkustaja pääsee sille toiselle asemalle tulleen vapaan taksin kyytiin, kun itse jäät vielä odottelemaan. Kannattaako mennä toiselle taksiasemalle odottamaan?

Matkahuollon päätypaikka on osa pysäköintialuetta, jolla linja-autoille kulkijat kävelevät aamu- ja päiväaikaan jatkuvana virtana sen sijaan että käyttäisivät vain jalankulkijoille tarkoitettuja väyliä. Lisäksi pysäköintialueen läpi kävelevät muutkin ja kouluikäiset käyttävät sitä temppuiluun polkupyörillä ja "skuuteilla". Taksit joudutaan pysäköimään vierekkäin ja siksi asiakkaan on mahdotonta tietää mikä niistä on lähtövuorossa (toki asiakas saa valita auton mutta jono olisi silti parempi kuin sattumanvarainen rivi).  Paikalle ajetaan Piispankadulta kapeaa väylää ja usein saadaan hieman odotella vastakkaista liikennettä, joskus alue tai väylä on hetken tukossa kun paikalla on liikaa autoja.

Miksi taksiasema purettiin? En tiedä muuta kuin mitä paikallislehti Uusimaa kirjoitti. Ilmeisesti kaupungin virkamiesten mielestä taksiasema oli niin hyvällä paikalla ettei sitä voitu antaa vain yhdelle ryhmälle eli Taksi Porvoo Oy:lle, jolla oli vuokrasopimus asema-alueesta. On ilmeisesti parempi että alue on käyttämättömänä.

Taksiliikenteen alkuvuosina 1920-luvulla Porvoo otti haltuunsa taksien odottelupaikkojen puhelimet, jotka olivat lukituissa laatikoissa. Halukkaat autoilijat saivat vuokrata puhelinlaatikon avaimen. Näin kaupunki kattoi puhelimien ylläpidosta aiheutuneet kustannukset. Sama malli olisi voinut toimia puretun taksiaseman kohdalla.

Klasa

LINNAJOKI OY
Y-tunnus 2756999-3

 

Taksipalvelut Porvoossa.
Porvoosta. Porvooseen.
040 574 57 57

Luotettava Kumppani

   Biokaasutaksi

  • Skoda Octavia farmari,
  • Euro 6/Stop-Start
  • ajetaan uusiutuvalla biokaasulla
  • 1-4 matkustajapaikkaa
  • Lentokentälle tai laivalle max. 3 henkilöä + matkatavarat.

   Tilataksi 

  • MB Sprinter Euro 6/Stop-Start.
  • 8 matkustajapaikkaa (3 istuu selkä menosuuntaan)
  • Lentokentälle tai laivalle max. 7 henkilöä + matkatavarat. 
  • 2 pyörätuolipaikkaa, paarivarustus